Sussi Tasinazzo

Kategori: Hälsa&träning

Kost - Hjärnspöken - Ångest

Goddag på er! Hoppas ni mår bra! 

 

Som vanligt på helgerna gick jag upp sent, behöver ta igen all sömn jag missat under veckorna. Ska kolla något avsnitt av TVD innan jag börjar plugga lite. 

Ber om ursäkt om det varit dålig uppdatering med träning och kost denna vecka, helt ärligt, har jag inte tränat någonting pågrund av att jag vill bli frisk så fort som möjligt. Kosten har gått rent ut sagt åt helvete, det gör det alltid när jag inte kan träna. Har lite tvångstankar om det där med maten, jag vet inte om det har att göra med min gamla ätstörning eller om det verkligen är något fel i hjärnan på mig som gör att jag inte kan fungera normalt. Efter 6 år som sjuk i de flesta ätstörningar som finns, förstår jag att det ger spår efteråt. Jag blev frisk när jag var runt 16 år... Kanske lite senare, kommer inte ihåg. Dock sitter mina hjärnspöken på min axel VARJE dag och talar om vad som ger mig ångest att äta och inte. Det är fruktansvärt. Jag KAN äta socker, jag är ju sockerberoende, men ångesten därefter är fruktansvärd och om jag ätit socker en dag så är den dagen "förstörd" för mig och då måste jag bara äta socker för KAN INTE blanda nyttig mat med onyttig. Det funkar inte i mitt huvud. Antingen 100 procent nyttig eller 100 procent onyttig. 99 procent DUGER INTE. 

Lika dant är det om jag äter socker på en måndag, då är den VECKAN förstörd och jag kan lika gärna skita i att äta nyttigt. Jag tror det är svårt att sätta sig in i hur JOBBIGT detta är. Och snälla, be mig inte söka hjälp, för har all hjälp man kan få och jag är INTE ett psykfall, inte på långa vägar. Jag har VARIT, men är inte längre. RESPEKTERA det, tack. 

En annan grej är att jag inte kan äta nyttigt och inte träna. Det måste vara både och annars funkar det inte heller. Asså ni förstår inte dilemmat. Och folk som säger att det bara är att göra... Att det bara är att ta en chokladbit och sen träna, det funkar inte alls för mig. Det ger mig ångest eftersom jag inte kan blanda dem två. Antingen eller, inte båda. Jag vet inte riktigt varför det är såhär, men det är jobbigt. Nu kanske ni förstår hur denna veckan varit...

Jag mår absolut bättre både psykiskt och fysiskt av att lägga 100 procent på att vara nyttig... Men samtidigt vill jag ju kunna "unna" mig själv något och slippa ångesten. Det går inte heller. Då är det igång igen och då känner jag mig dålig. 

 

Ja, spår av min ätstörning finns kvar. Därför är det JÄTTEVIKTIGT för mig att försöka hålla en hälsosam balans med mig själv. Jag svälter inte mig själv, inte alls, men ni förstår problemet. Huvudsaken är att jag försöker visa en hälsosam livsstil för mig själv och för er som läser. Jag stöttar INGEN ohälsa överhuvudtaget utan VILL skapa friskare individer om jag kan det.

Jag vill fokusera på hälsan, inte vikten. Det är vad jag vill förmedla till er. Jag kanske inte jämnt håller det själv, men jag försöker. Både för mig själv och er. 

Denna veckan kommer jag fokusera mer på hälsan, det är ny vecka.. Därför jag ÄLSKAR måndagar, det är en nystart. 

Tills dess, hoppas jag ni förstår hur värdefulla ni alla är. Verkligen, VARENDA EN AV ER!  

Hur kroppen reagerar av sockerintag

Detta med socker är fruktansvärt jobbigt ibland, alla vet att det inte är bra för kroppen men ändå äts det så OTROLIGT mycket och finns i nästan alla råvaror!

Jag har hört någonstans att sockerberoende är lika starkt som heroinberoende. Kan inte ta någon källa på det men ändå! Själv är jag ju sockerberoende as fuck så förstår hur jobbigt det kan vara.

Men tänkte berätta vad som händer i kroppen när man äter (för mycket) socker!

 

OM DU ÄTER SOCKER :



Kanske slänger du i dig en chokladkaka på eftermiddagen när suget sätter in och får en snabb men kortvarig energikick, som snart ersätts med hunger. Forskning visar också att det bara tar max en halvtimme innan rushen är över och snarare leder till att du bara vill ha mer.

Socker orsakar på sikt ett överskott av insulin i blodet, vilket tar ut sin rätt på artärerna. Kroniskt höga insulinnivåer gör nämligen att de små muskelcellerna runt varje blodkärl växer snabbare än normalt, enligt The Sugar Smart Diet. Och det leder i sin tur till spända kärlväggar, högre blodtryck och så småningom – eventuella hjärtattacker eller strokes.

Enligt en PLoS One-studie ökar risken för diabetes med 1,1 procent för varje extra mängd 150 kalorier från socker som en person får i sig per dag.

 En studie i The Public Health Journal följde under sex år 9 000 personer för att studera sambandet mellan depression, sockerintag och snabbmat. Den visade att de som åt mest skräp löpte 40 procents högre risk att utveckla depression, i jämförelse med övriga.

OM DU SLUTAR ÄTA SOCKER :

Du sänker risken att få hjärtsjukdomar
Personer som dricker en burk läsk om dagen ökar sin risk att dö av hjärtsjukdomar med nästan en tredjedel, enligt en studie i JAMA International Medicine. Skippa läsken och förbättra din hjärthälsa!

 Du får ett smalare midjemått
De flesta vet att fettet runt magen är farligare för hälsan än fettet som sätter sig kring rumpa, lår och höfter. Men visste du att socker ökar risken att du lägger på dig runt midjan? Dra ner på det söta och få en plattare mage på kuppen!

Du håller aptiten i schack
Socker har förmågan att trigga igång aptiten ytterligare och de snabba kolhydraterna gör att du snabbt blir hungrig igen. Värst är det att dricka sockret i form av till exempel energidrycker, saft eller cola. Du känner dig nämligen inte lika mätt på det du dricker som det du äter, även om antalet kalorier är detsamma, enligt en studie som publicerades i Journal of Human Nutrition and Dietetics. Satsa istället på magert protein, fiberrika grönsaker och långsamma kolhydrater och du känner dig belåten längre!

Du slipper bli sockerberoende
Personer som äter socker ofta löper risk att bli beroende. Socker kan nämligen påverka hjärnan på ungefär samma sätt som kokain och alkohol, enligt en studie från U.S. National Institute on Drug Abuse. Ju mer sällan du äter socker, desto bättre!

Du minskar risken att få cancer
De som äter mycket socker höjer sin risk att drabbas av cancer med ökad risk för för återfall och minskad chans att överleva, enligt forskning i New England Journal of Medicine, Clinical Advances in Hematology & Oncology och The Journal of Physiology. Det är även möjligt att ett högt sockerintag ökar risken för Alzheimers, enligt en studie i The American Journal of Clinical Nutrition.

 

Du får yngre och fräschare hy
Vill du slippa åldras i förtid? Gör huden en tjänst och välj sockerfritt! Hyn har i en rad olika studier visat sig åldras snabbare av om du äter mycket socker. Att byta ut godispåsen mot lite nötter kan alltså vara en bättre antiage-metod än att lägga ut stora summor på rynkkrämer.

 

Superdryck och dess hälsoeffekter!

Godmorgon på er! Allt bra?

Förkylningen är liiiite bättre idag vilket jag är VÄLDIGT tacksam över. Har verkligen inte tid att vara sjuk och där med punkt och slut. 

Har ju nämnt nu i några dagar om att jag dricker te med honung, citron och kanel i. Det är egentligen världens superdryck med MASSA hälsoeffekter åt det positiva hållet och känner att det alltid är kul att informera om varför just jag använder det osv.

KANEL HÄLSOFÖRDELAR :

Full av antioxidanter

Dessa substanser skyddar kroppen från oxidativ skada från vad som kallas ”fria radikaler”. Kanel har högkvalitativa polyfenoler, enligt en studie där man även jämförde de antioxiderande egenskaperna hos 26 andra kryddor. Kanel vann och besegrade bland annat oregano och vitlök.

Antiiflammatorisk

Kanel möjliggör minskning av svullnad i olika delar av kroppen, såväl som bekämpning av infektioner, reparation av skadad vävnad samt förbättring av symtomen hos patienter som lider av artrit eller gikt.

 

Minskar risken för hjärtproblem

Om det finns fall av hjärt- och kärlsjukdomar i din familj eller om du är en riskpatient (fetma, högt kolesterol, högt blodtryck) ska du inte tveka att konsumera mer kanel. Denna krydda har förmågan att minska risken för att drabbas av hjärtproblem. För personer som lider av typ 2-diabetes har ett gram kanel om dagen stora fördelar för blodsockret.

Förbättrar insulinkänslighet

Detta är en annan fördel med kanel för diabetiker eftersom kryddan kan förbättra känsligheten för insulinhormonet. Det är en av de huvudsakliga regulatorerna för ämnesomsättningen och energinivåerna i kroppen.

Kanel transporterar även socker i blodet – framförallt i blodomloppet och mot cellerna. Patienter med insulinresistans kan drabbas av allvarliga krämpor utöver diabetes, och de goda nyheterna är att kanel minskar detta problem.

Antidiabetiska krafter

Som skrev ovan sänker kanel blodsockernivåerna, och därför rekommenderar vi att diabetiker konsumerar kryddan oftare. Det är bevisat att den minskar mängden glukos som kommer in i blodflödet efter en måltid, kan påverka matsmältningsenzymerna, minskar försämringen av kolhydrater i matspjälkningskanalen och agerar på insulintransporterande celler.

Vi förslår att du äter kanel i sockerfria desserter eller med kaffe efter lunch eller middag. Essäer om diabetespatienter har visat att kryddan kan sänka sockernivåerna med upp till 30%. Den rekommenderade dagliga dosen är upp till sex gram.

Minskar nedbrytande sjukdomar

Neurodegenerativa problem karaktäriseras av en progressiv förlust av funktionen eller strukturen hos hjärncellerna. De två vanligaste åkommorna är Alzheimers och Parkinsons. Två komponenter som hittas i kanel har förmågan att förhindra ansamlingen av ett protein i hjärnan som utlöser Alzheimers såväl som att skydda neuronerna, förbättra motoriken och normalisera nivåerna av neurotransmittorer hos patienter med Parkinsons.

Skyddar mot cancer

Cancer orsakas av en okontrollerbar tillväxt av elakartade celler. I åratal har förhållandet mellan att äta kanel och en minskning av antalet patienter med denna sjukdom studerats, såväl som förbättringen hos de som lider av den. Det är därför diverse studier har slagit fast att det kan vara en hemgjord kur för att förebygga cancer.

Kryddan verkar dessutom genom att minska bildningen av blodkärl i tumörerna, vilket får elakartade celler att dö. När fria radikaler stöts bort förebygger det även att du drabbas av, till exempel, ändtarmscancer, som är vanligt förekommande idag.

Bekämpar svamp- och bakterieinfektioner

Den huvudsakliga aktiva ingrediensen i kanel (kanelaldehyd) bekämpar vissa typer av infektioner – som infektioner i luftrören på grund av svamp – och förhindrar tillväxten av bakterier som salmonella, förebygger hål i tänderna och ger dig bättre andedräkt.

 

HONUNG HÄLSOFÖRDELAR :

Antibakteriella egenskaper

Honung har använts som naturmedicin i många kulturer under årtusenden. Och det är inte konstigt – modern forskning har visat på flera antibakteriella egenskaper hos färsk honung. Hittills har man inte hittat någon skadlig sjukdomsbakterie som mjölsyrabakterierna i färsk honung inte kunnat döda.

Fullt av nyttigheter

Sackaros kallas ibland för "tomma kolhydrater". Detta eftersom det är en sockerart som ger energi men som saknar näringsinnehåll. Honung däremot är fullproppat med sådant som kroppen behöver, som proteiner, vitaminer, antioxidanter och mineraler.

Bättre energi

Bina tillsätter ett enzym till nektarn som omvandlar sackarosen (den sockerart som finns i vitt socker) till glukos (druvsocker) och fruktos (fruktsocker). Dessa två sockerarter är nyttigare och våra kroppar kan använda dem direkt.

 Sötare än socker

Honung smakar sötare än vanligt socker och därför behöver du inte använda lika mycket av det för att stilla ditt sötsug. Prova att använda en mindre mängd honung i stället när du vanligtvis skulle använda socker.

 Lägre GI

GI, eller glykemiskt index, är ett mått på ett livsmedels effekt på blodsockervärdet. Honung har ett lägre glykemiskt index än socker. Det gör att honung är ett särskilt bra alternativ för till exempel de som lider av åldersdiabetes.

Naturlig hostmedicin

Brukar du också dricka te med honung när du är förkyld? Om inte kan det vara värt att prova. En studie genomförd vid en barnläkarklinik i Pennsylvania, USA, har visat att en till två matskedar honung lindrade besvären för barn som lider av natthosta. Men tänk på att inte använda för varmt vatten – värmer du upp honungen över 40 grader riskerar du att "döda" flera av honungens nyttiga ämnen.

  CITRON HÄLSOFÖRDELAR :

1. Det balanserar pH-värdet i kroppen
Citron är trots sin syrliga smak ett extremt basiskt – så kallat alkaliskt – livsmedel. Citron hjälper till att neutralisera pH-värdet i din kropp något som i sin tur motverkar sjukdomar, inklusive cancer.
Nobelpriset 1931 delades för övrigt ut just för upptäckten att cancerceller trivs i försurad miljö men inte kan överleva i basisk miljö.

 

2. Stärker immunförsvaret
Citron innehåller mycket C-vitamin, vilket motverkar förkylningar och och stärker immunförsvaret. C-vitaminet i citroner har antiinflammatoriska effekter och förbättrar dessutom upptaget av järn i kroppen, vilket också spelar en viktig roll för immunförsvaret.

3. Minskar inflammationer
Att dricka citronvatten bidrar till att balansera upp surheten i kroppen, inklusive urinsyra i lederna, vilket är en av de främsta orsakerna till smärta och inflammation.

4. Ger friskare andedräkt
Citron är känt för att dels ge fräschare andedräkt, dels ge fräschare munhälsa och kunna lindra tandköttsinflammation. Men vänta gärna en tag med att borsta tänderna efter att du druckit ditt citronvatten eftersom det annars kan leda till att tandemaljen urholkas.

5. Rensar din kropp
Citron hjälper till att driva ut toxiner, alltså gifter, ur din kropp. Detta bland annat på grund av att citroner är vätskedrivande, vilket gör att du gör dig av med gifter snabbare än vanligt. Citronsyra stimulerar även leverns avgiftningsprocess.

6. Kan motverka sötsug – och hjälpa viktminskning
Citroner kan på grund av sitt höga pektininnehåll, det vill säga fibrer, vara ett stöd vid viktminskning eftersom detta bland annat motverkar sötsug. Studier har även visat att människor som äter en mer basisk kost går ner i vikt snabbare än andra.

7. Förbättrar och rengör din hy
Vissa upplever hur de plötsligt blir av med problem som eksem eller akne. Antioxidanter, som bland annat C-vitamin, bidrar bland annat till att minska rynkor och utslag. C-vitamins alkaliska egenskaper kan eliminera vissa typer av bakterier som är kända orsaker till problemhy. Du får en renare och finare hy, bland annat på grund av citronens utrensande effekt.

8. Piggar upp humöret
Doften av citron sägs vara en ”humörförbättrare” och även ha energigivandeegenskaper. C-vitamin sägs också vara bra för återhämtning vid olika grader av stress.

9. Främjar läkning
Citroner är proppfyllda med C-vitamin vilket bland annat främjar sårläkning. C-vitamin sägs även hjälpa kroppen snabbare återhämta sig från skador.

10. Underlättar matsmältning
På grund av dess giftrensande effekt påstås citronsaft även kunna trigga levern att producera galla, en syra som behövs för matsmältningsprocessen. Citroner innehåller dessutom vitaminer och mineraler som enligt ayurvedisk lära sägs minska antalet toxiner i mag-tarmkanalen. Citron lindrar även matsmältningsbesvär som gaser, rapningar och halsbränna.

 

 

 

Typiskt vården

Blir så himla trött på vården ibland. Hade fått en kallelse att jag skulle träffa min psykläkare idag, åker dit och sen skulle jag tydligen inte alls träffa henne? Blev osäker så åkte hem o kollade kallelsen igen, tänkte att jag kanske bara tänkt lite fort. Nope, de hade skickat en kallelse som jag sen inte skulle komma på. Inte jätteroligt att åka flera mil för att sen bara vända igen. Värsta är att jag ska tillbaka dit imorgon och det skulle inte förvåna mig ett dugg om samma sak uppstår.

Sen har det varit en jäkla tur med min isotretinoin behandling. Eftersom en biverkning är att må dåligt psykiskt skulle hudläkaren skicka det till min psykläkare som sen skulle godkänna det och skicka tillbaka det. Det slutade med att mamma fick hämta pappret och lämna det till psykläkaren... Trodde hon glömt skicka iväg det men fick reda på idag att det var godkänt och tillbaka skickat till Hud, men ändå har inget recept kommit så skrev ett mail till hudläkaren och hoppas de kan sluta strula nu. 

När jag kommit hem åt jag mat. Hade ätit lite innan jag åkte så har ätit var tredje timme hela dagen nu. Hoppas att min kropp kommer reagera bättre nu med alla vitaminer och allt vatten jag dricker. 

Tänkte berätta lite vad jag valde att äta för gott!

 

 

 

Valde att göra en fruktsallad med banan, äpple och lite vindruvor.  Citronvatten och kaffe och sen turkisk yoghurt, med färska valnötter, hallon i botten och honung på toppen! Supergott verkligen!

Vitaminbomb recept

Ja, som ni redan upptäckt är jag ingen morgon människa och det kan vara därför jag skriver så pass sent. Lite för sent för att säga godmorgon haha! Ett av mina nyårslöften var att få i min mina vitaminer och mineralier per dag, som jag verkligen är så dålig på. Hatar ju typ grönsaker osv om jag inte ställt in mig på mitt  "nyttigehetsrace". Vilket jag nu försökt göra! Jag försökte vänja mig av med mitt sockermissbruk och sluta äta så mycket skit. Har gått upp så pass mycket i vikt så vill knappt se mig själv i spegeln. Inte smickrande alls faktiskt. Har ju näst intill alltid varit muskulös och tack vare ridningen och träningen, men nu har det ju inte blivit något av det på ungefär ett år.  Så känner mig inte jätte bekväm med min kropp just nu. Så försöker helt enkelt vända kosten till mer hälsosam, för då åker överflödiga kg av väldigt fort och så fort jag kan börja träna igen kommer det rulla på! 

Gjorde en grön smoothie gjord på :

En näve babyspenat

Ett halvt äpple

Två "klyftor" broccoli

Vatten och lite apelsinjuice för smakens skull

Den gick absolut att dricka. Här kämpar vi! Om någon har goda smoothies att rekommendera så gör det, det kan verkligen behövas!

Ska snart göra mig i ordning inför ett möte sen får vi se om dagen bjuder på fler överraskningar!

Erkänn att min frukost ser mysig ut! 

 

Kosttillskott mot....

Här om dagen beställde jag hem ett kosttillskott mot min dåliga hy. Vitamin b5. Ni får läsa lite själva om det men det sägs att det ska hjälpa en hel del och jag tänkte att jag kan ju inte förlora på det liksom!

Du kan köpa det lite överallt. Hälsokostbutiker och på nätet! Det är bara att googla runt!

Kommer självklart meddela om någon månad om jag sett någon skillnad!

För er som går JÄMNT

Ingen uppdatering denna helgen då jag jobbat hela tiden. Men,men! Cash is king! 

Mina fötter är helt slut och jag kommer strax dyka i säng. 

MEN

Måste tipsa om ett par bra skor för er som går mycket på dagarna. Jag har ju problem med mitt ena ben/fot och då MÅSTE jag ha grymt bra skor. Så ska passa på att rekommendera er dessa från Adidas.

 

ADIDAS SUPERNOVA

#Amazingdinnner

Hur gott var inte detta? Ganska amazing om du frågar mig!

Det bästa med att äta nyttigt är att man kan äta typ dubbelt så mycket av allt! Vilket är det bästa som finns!

Work it

HÄR                                                                                  HÄR

 

 

HÄR                                                                                                    HÄR

 

När man blir sugen på att köpa massa träningskläder bara för att man ändrat sin kost, för 100 gången...In love i kläderna i alla fall haha!

Asså jag är på sånt mat humör idag! Bara kolla in denna underbara salladen med rödbetor, spenat och massa annat gott!!

 

BREAKFAST

Godmorgon på er! Skönt med långhelg eller hur?

Idag blev det ett grönt äpple, chiapuddig, citronvatten och kaffe med kokosolja i (like always).

 

Recept Chiapudding

1 dl mjöl

1 och en halv msk chiafrön

Lite vaniljpulver

 

Blanda och ställ in i kylen över natten!

7 grymt nyttiga livsmedel

Chiafrön

Helt plötsligt pratar alla om chia, chiapudding och chiagröt. Det finns många anledningar till varför det har blivit så stort! Chiafrön innehåller fem gånger mer kalcium än mjölk, åtta gånger mer omega 3 än lax och sju gånger mer än C-vitamin än apelsiner. Strö det över filen, blanda det i smoothien, drick det med vatten eller gör en gröt av det. Eftersom chiafrön är helt smaklösa är de enkla och smidiga att äta.

Äpple

Ett äpple om dagen håller doktorn borta. Precis så enkelt kanske det inte är men äpple, framför allt äppelskalet, är faktiskt riktigt nyttigt. Skalet innehåller flavonoider, rikligt med C-vitamin, kalium och pektin som är bra för magen och tarmarna. Ett äpple på morgonen är lika effektivt som en kopp kaffe.

 

Citron

Visste du att citron motverkar celluliter? Citronen kan göra dig vackrare på en rad olika sätt, och motverkar även bland annat solsveda, acne och munsår.Citron hjälper till att neutralisera pH-värdet i din kropp något som i sin tur motverkar sjukdomar, inklusive cancer.Citron hjälper till att driva ut toxiner, alltså gifter, ur din kropp.Citroner kan på grund av sitt höga pektininnehåll, det vill säga fibrer, vara ett stöd vid viktminskning eftersom detta bland annat motverkar sötsug. Studier har även visat att människor som äter en mer basisk kost går ner i vikt snabbare än andra.

 

Kaffe

Det är oklart vad det är med kaffe som faktiskt är hälsosamt, men något är det. Studier har bland annat visat att kvinnor som dricker 2-3 koppar om dagen löper 13 % mindre risk att dö i cancer. Plus att det ökar fettförbränningen! Kaffe innehåller INGA kcal men dock mycket antioxidanter.

 

Bulgur

 

Förutom antiinflammatoriska egenskaper innehåller bulgur också ordentligt med fiber. Dessutom innehåller det rikligt med mangan, ett viktigt ämne för hjärnans och nervsystemets funktioner.

 

Te

Oavsett sort finns det många hälsofrämjande aspekter hos te. Bland annat har svart te visat sig minska risken för stroke och skador på lungorna från rökning.

 

Jordnötssmör

En källa för både magnesium och Vitamin B6. Välj den sort med jordnötsbitar i, den innehåller i regel mindre socker.

 

Dagens omelett

Goddag!

Blev ingen skola då bussjäkeln svek mig och körde innan den skulle. O det fanns inga fler bussar att ta sen tyvärr!

Anyway..

Gjorde omelett till lunch! Nyttig och god, går att göra vegetarisk om man bara tar bort baconen!

 

Recept

3 ägg

en skvätt mjölk

Soltorkade tomater

Fetaost

Lite parmeson i för smakens skull

Lite bacon

Salt & Peppar

 

Blanda och stek!

 

Tyvärr blev det inte så fint upplagt eftersom jag blev arg när den sprack vid vändningen...

In love with Stronger

En liten önskelista haha... Deras träningskläder är TO DIE FOR!!

 

Korta shorts                          Handskar                               Tröja

 

Man blir ju väldigt inspirerad till att träna! Snygga kläder blir man alltid glad av! 

Plus att jag kommer lägga till en till inspo bild!