Sussi Tasinazzo

Kategori: Hälsa&träning

Äckligaste jag ätit - recension

Fyfan, fyfan fyfan.. Från och med nu ska jag bara testa saker med smakgaranti för just nu känner jag mig bara lurad.

Köpte ju produkter från gymgrossisten utan kcal...

Chokladdippen är OKEJ, den ger en konstig eftersmak om man bara har den, men om man blandar den med bär så är den helt okej och man slipper den där aspartamsmaken. 

Men nu till den där jävla caramel sirap... FYFAN vad äcklig den var. Nu är inte jag den som är kräsen utan försöker få det mesta att funka... Men detta FÖRSTÖRDE mina bananpannkakor. Kunde inte ens äta upp för det var så vidrigt. Smakar bränt aspartam och får kväljningar av att ha det i munnen.  Usch usch usch... Vad fan ska jag göra med den nu liksom? Det är en halv liter!!! Fyfan... Får väl försöka sälja den..

Ska skriva en kommentar på gymgrossisten sen och säga att den var så vidrig att den borde ha smakgaranti!

Den kastar vi åt helvete tycker jag!

 

Någon som har tips på lågkcal produkter som smakar bra? GE MIG TIPS!!

Paketöppning dag 4

Nu har jag öppnat paket sen i måndags och idag kom sista sakerna! ÄVEN MIN STUDENTMÖSSA!! Är så glad!

Jag tackar Galio Of Sweden för deras fina samarbete och för att jag fått vara deras ambassadör detta året! Gör ju lite ont i hjärtat och veta att det är slut snart... Men som tur är langade jag över ansvaret till Tuva nästa år, vilket känns skitbra och tror verkligen på henne! 

Älskar att vi får en partymössa som blinkar på köpet! Det är ju ändå jävligt nice!

Lite mer läppfärger till lilla mig från Aliexpress! Superfina verkligen! 

En highlighter palett, den ser inte skimmrig ut såhär på bild men är jättefin i verkligheten! 

Och sen från gymgrossisten har jag kaloriefri chokladdipp och karamell sirap! Ser jättemycket fram emot att smaka dessa! Sjukt bra idé att spara kcal på! Så kommer uppdatera er om det så fort jag smakat båda! 

 

Puss och kram! 

Nu var det julafton igen

Godkväll på er!

Min tur att bli sjuk igen tyvärr... Halsen gör ont och kroppen känns trött. Fyfan, men körde ändå ett kortare pass armar och rygg idag!

Fick hem lite saker på posten idag, o  lite igår och sen köpte jag en helt ny outfit idag som är TO DIE FOR!

Jackan och byxorna hittar du på BIKBOK!

 

Två ögonskuggspaletter, concealer (som är äcklig för att jag använde den i morse) läppglans och en röd-reducerande primer! Allt från Aliexpress. 

 

 

Jag unnar mig alltid något varje månad. Förra månaden blev det smink, denna månaden ger jag min kost en push. Beställt proteinpulver från Fitnessguru och är jätte spänd på att testa dem. Jag trodde innan att jag kunde få i mig allt protein via maten, och då äter jag ägg och andra proteinkällor varje dag... Men tyvärr kommer jag upp till knappt hälften av det jag ska ha. Så tänkte att jag ska få i mig mer protein och se om jag känner och märker någon skillnad!

Valde smakerna double chocolate och white chocolate raspberry!

 

Ikväll ska jag ut o gå en liten kort sväng, städa och bara ta det lugnt! Puss och kram!

Mina bästa tips mot sockerberoende

Socker,socker och ännu mer socker... Det är ju så gott eller hur? I KNOW!

Jag VAR sockerberoende as fuck. Fick jag inte socker blev jag tjurig, trött och mådde inte alls bra. Var inte sugen på något annat och kunde äta kakor till frukost. Lite skillnad från nu. 

Det är verkligen inte lätt att sluta, det är skit jobbigt och kakor är ju så sjukt frestande eller hur?

MEN

Tänkte ge mina bästa tips för hur du slutar och tar bort ditt beroende. 

1. SLÄNG

Släng allt godis du har, allt sött och allt som kan locka. Det är lättare att undvika det du inte ser framför ögonen. Har du inget hemma känns det väldigt jobbigt att behöva ta bilen och gå in i en affär för att köpa allt, eller hur?

2. HITTA ALTERNATIV

Jag älskar fortfarande det söta smaken, men väljer bättre alternativ. Gör glass och kakor som är nyttiga, men ändå får ditt sötsug att ge med sig. Använd dig utav honung ( mycket kcal men DET ÄR NYTTIGT ), stevia eller annan sötning. Annan sötning är oftast sötare än socker vilket gör att du inte behöver samma mängd och kan spara in kcal!

3. DISTRAHERA DIG

Varje gång jag får ett extremt sötsug brukar jag gå en promenad eller göra något som får mig tappa fokus. Testa att äta en frukt med lite honung och har du fortfarande begär, stå ut. Drick massa vatten, det går över!

4. VAR BEREDD PÅ ÅTERFALL

Det är OKEJ att falla tillbaka nån gång, bara du har kontrollen över dig själv och kan sluta. T.ex. brukar jag äta något sött på söndagar, för då är veckan slut och man kan ta nya tag på måndag! En dag där du unnar dig vad du vill kommer få allt att kännas lättare!

5. LÄS PÅ

När jag började läsa på mer om socker blev jag nästan lite äcklad. Viljan att sluta blir starkare, plus, att efter 1 vecka kommer du känna dig mycket piggare och bli inte förvånad om något kg eller två trillat av!

6. FÖRSTA TIDEN ÄR SKITJOBBIG

Första veckan höll jag på och bli tokig. På riktigt. Villa ha allt med snabba kolhydrater. Men kämpa igenom första veckan och du kommer klara det galant efter det!

7. TRAPPA NER

Man kan välja själv hur man vill göra. Men jag valde att minska ner det med att bara äta en söt sak per dag första 3 dagarna, sen minskade jag det till varannan dag i en vecka och sedan 1 - 2 gånger i veckan. Det är lättare för många och då kan du även passa på att experimentera med andra råvaror hemma!

 

Detta är mina tips, det kanske inte funkar för alla, men det funkade för mig och då var jag en riktig sockerråtta haha!

Två favoriter från idag! Blåbär med havremjölk och havregrynsgröt med äpplen stekta i kanel och honung samt lite jordnötssmör på toppen!

Passar super som mellis och frukost!

Skillnaden mellan Nocco & Celsius

Nu ni, nu har jag läst på mig här. Och inte undra på att jag inte fick samma kick av Nocco som av Celsius.

Anledningen är att man enkelt kan förklara det såhär:

Noccos dryck är mer för en bra muskeltillväxt samt återhämtning.

Celsius är mer för ökad energi och fokus. 

Det är den största skillnaden, rakt av. För mig personligen, vill jag ju ha en ORDENTLIG kick innan ett träningspass. Jag vill känna mig som en beast haha. Vilket jag inte gjorde på just den Nocco jag testat. Dock finns det med högre koffeinhalt så funderar på att testa den, för isåfall, är ju Nocco bättre. Enligt mig, för träningens skull. 

Jag kommer kopiera nu, för hittade en väldigt bra text om detta!

Med Nocco sportdryck i träningsväskan så kan den som glömt att ladda med BCAA inför träningen känna sig alldeles lugn, det här är nämligen en dryck som inkluderar BCAA som är mycket viktigt för muskelbygge och bättre återhämtning efter intensiva pass. Om du vill veta mer om vad BCAA är så kan du läsa mer här. Det är förstås spännande med en sportdryck som inkluderar grenade aminosyror och den som sedan tidigare laddar med sportdrycken Celsius undrar förstås vad skillnaden mellan Nocco och Celsius egentligen är. Celsius har ju länge varit populär i träningssammanhang, både i Sverige och utomlands, och för många så är det svårt att tänka sig att någon annan produkt skulle kunna inta samma position. Nu är det dock viktigt att inse att Nocco faktiskt är en annan dryck med andra ingredienser och därmed så kan man säga att det inte nödvändigtvis rör sig om en konkurrent till Celsius.

Mer om Celsius

Det är svårt att missa Celsius drycken som är en otroligt populär sportdryck som används av elitidrottare såväl som vardagsmotionärer. Det som har gjort den här drycken så populär är egentligen en kombination av tre saker, den är nyttig med ett naturligt innehåll, den smakar gott, och den ger energi. Det här är precis det som hälsomedvetna är ute efter. Det spelar ingen roll vilken diet man håller för här får man en dryck som är utan socker, som piggar upp och som dessutom ger viktiga vitaminer och mineraler som B1, B2, B3, B5, B6 och krom. Drycken har inslag av guarana, taurin och grönt te, och den har laddats med koffein vilket är en av anledningarna till att den ökar den mentala fokusen och skärpan.

Celsius är med och skyddar mot oxidativ stress som är det fenomen som kan leda till att kroppen skadas av fria radikaler. Man får alltså en antioxidativ effekt då man dricker denna sportdryck. Det finns flera olika smaker, och det är särskilt cola och citron-lime varianterna som är populära. Man kan välja drycken med eller utan kolsyra.

Mer om Nocco BCAA

En del menar att NOCCO BCAA är en utmanare till Celsius, och nu finns den här sportdrycken i många svenska matbutiker såväl som i välsorterade hälsokostbutiker online, så låt oss se lite närmre på vad den här sportdrycken har att erbjuda. Precis som namnet antyder så kommer Nocco BCAA med grenade aminosyror som anses vara väldigt viktiga för den som bygger muskler och som vill underhålla muskulaturen på ett bra sätt. Andra viktiga ingredienser är vitaminerna D, B6, B12 samt ämnen som niacin, folsyra och biotin. Man kan välja Nocco med koffein eller utan så det här är en smaksak. Nocco dryckerna är kolsyrade och finns i goda smaker som jordgubbe/rabarb och citrus/fläder. Nocco är precis som Celsius helt utan socker.

Viktiga skillnader

Visst finns det många likheter mellan Celsius och Nocco men det rör sig trots allt om två distinkta produkter. Celsius är framförallt en energigivande dryck där stor fokus ligger på ämnen som stimulerar och leder till ökad energi och fokus. När man ser på Nocco så kan man också få en energikick om man väljer en version med koffein men här har man satsat mer på ingredienser som är till för muskelvävnaden och återhämtningen efter passet, nämligen BCAA. Det är dock viktigt att förstå att man inte kan ersätta sitt BCAA pulver med Nocco för drycken har inte samma mängd som man får med pulver. Nocco har D vitamin vilket kan vara väldigt bra i Sverige och då särskilt under tidsperioder då solen inte syns så ofta. Båda dryckerna kommer i goda smaker och erbjuder en variation så att man kan finna en egen favorit. Om man är känslig för koffein och tycker att de två koppar kaffe man får med en Celsius blir för mycket så kan det vara klokt att se lite närmre på Noccos koffeinfria alternativ.

I och med att Nocco och Celsius har lite olika ändamål så kan man säga att de erbjuder en bredd och variation inom området sportdrycker. Man kan alltså dra nytta av både Celsius och Nocco eller välja den som passar ens egen träningstyp allra bäst. Sedan så är det förstås så att smaken ofta styr vad man väljer och därmed så får man prova sig fram för att finna den sportdryck som passar en allra bäst.

 

ORGINALTEXTEN HITTAR DU HÄR

Angående bilden antar jag att det är detsamma vilken smak du än väljer!

 

 

Nocco bcaa recension

Hej på er! Har ju fått äran att prova på noccos dryck i smaken lime! Blev positivt överraskad då jag alltid tyckt sjukt mycket om celsius! Tycker smaken är mycket godare, kicken är jag lite osäker på men ska läsa på mer om skillnaden och skriva ett inlägg om det imorgon hade jag tänkt!😉
Har ju tyvärr inte tillgång till mina privata bilder så får låna av Google! Rekommenderar verkligen nocco, det enda tråkiga är väl designen men kommer fortsätta köpa nocco för smakens skull!
Mina är i från svenskt kosttillskott och kommer länka nedan till dem där du kan köpa ett 24pack för ett sjukt bra pris! Tyvärr kan jag inte ändra länktexten eftersom jag skriver via paddan men men, imorgon kommer bloggen fungera som vanligt igen! 😀😀 rekommenderar nocco till alla som vill ha en nyttig energidryck som nästan smakar som läsk. Sååå god!

HÄR kan ni köpa ett 24pack, för ett billigt pris!

Hoppas ni får en fortsatt bra söndag, imorgon är det måndag och dags för nya möjligheter!

Morgonmys deluxe

Godmorgon på er! Hoppas ni mår bra!

Började dagen med att gå ut i skogen med Lex en stund, det är så sjukt fint väder så blev jättemotiverad att bara komma ut. 

Sen gjorde jag en god frukost som jag sedan åt framför nyhetsmorgon som vanligt haha! 

Frukosten bestod av :

Havregrynsgröt med bär och kiwi, nyttig cookie (lägger ut recept sen) , nyponsoppa och kaffe! Min frukost blev 307 kcal!

 

Snart ska jag åka in mot stan, svänga förbi skolan och träna lite ben! 

Puss och kram så länge! 

 

9 anledningar att frossa i choklad

Jag äter ju "choklad" flera gånger i veckan! Kakao blandat med massa andra godheter är ju det bästa jag vet just nu. Jag kan äta chokladmousse med världens bästa samvete, toppa mina panncakes  och göra massa annat. Men VARFÖR är kakao nyttigt? 

  1. Kakao bekämpar depression: Kakao innehåller tryptofan, en kemikalie som är inblandad i produktionen av serotonin. Serotonin är en signalsubstans som reglerar ilska, aggression, humör och sömn. I huvudsak gör kakao att du känner dig lycklig och är en naturlig anti-depressiv.
  2. Kakao är bra för ditt hjärta: Studier har visat att regelbundet intag av kakao minskar risken för blodproppar, stroke och hjärtinfarkt. Magnesium är viktigt för det kardiovaskulära systemet, de flesta människor som drabbas av hjärtinfarkter har låga halter av magnesium. Rå kakao har höga nivåer av magnesium och en studie från 2006 konstaterade att regelbunden konsumtion av kakao resulterade i en 50% minskning av kardiovaskulär dödlighet.
  3. Kakao ökar HDL (sunda) kolesterolet: Kakaopulver innehåller oljesyra, en monosaturated omega-9 fettsyra. Vetenskapliga studier har visat att denna typ av fett ökar nivåerna av HDL-kolesterolet.
  4. Kakao sänker LDL (osunda) kolesterolet: Studier visar att personer som ätit ca 100 gram kakao om dagen under två veckor får en betydande minskning av LDL-kolesterol.
  5. Kakao sänker blodtrycket: Enligt olika undersökningar sänker regelbundet intag av kakao både systoliskt och diastoliskt blodtryck.
  6. Kakao ökar insulinkänsligheten: Diabetes och hypoglykemi utvecklas som en följd av insulinokänslighet. Eftersom kakao ökar insulinkänslighet har forskare funnit att det faktiskt kan skydda mot dessa sjukdomar.
  7. Kakao är uppiggande: Kakao innehåller koffein och med alla dess nyttiga ingredienser är det ett hälsosammare alternativ än kaffe.
  8. Kakao anses av många vara ett afrodisiakum: Många personer som regelbundet konsumerar kakao har märkt en ökning av sexuell lust. Detta kan bero på att kakao ökar serotonin, som bland annat stimulerar sexlust.
  9. Kakao kan hjälpa dig att gå ner i vikt: Hur bisarrt det än låter, har kakao satts i samband med viktminskning i vetenskapliga studier. Forskare tror att det beror på att kakao är rikt på fiber som hjälper till att förhindra fettabsorption. Fiber ökar även mättnadskänslan som även kan leda till viktminskning.

3 veckors träning - före & efterbild

Okej, nu kan jag säga att jag faktiskt gammat och ätit nyttigt i tre veckor utan undantag. Innan hann jag träna i 1-2 v och sen blev jag sjuk så kunde inte träna på två veckor för det... Så räknar nu resultaten från efter att jag blev sjuk. 

Ni som läste min blogg för några år sen såg ju att jag la ut en före och efter bild... Visst fan tränade jag men åt väldigt, väldigt lite (oftast ingenting) så därför jag fick så starka resultat fort. Eftersom jag redan hade muskler innan med ridningen syntes det bara mer när jag gick ner i vikt. 

Idag har jag fått börja om från grunden totalt då jag hade zero muskler när jag började, men sakta, men säkert börjar det hända saker. 

Älskar att ta före och efter bild.

Jag står exakt lika dant på båda bilderna, spänner ingenting dock höll jag telefonen på sned och var svårt att redigera bort mina vackra (?) trosor. Men men... 

Lite stolt får jag faktiskt vara!

SUPER BOWL

Efter en kort promenad innan frukost laddar jag nu upp med massa goda saker till frukost! En super boll gjord på smoothie av fil, lite avokado och hallon, för att sedan toppa med massa banan, chiafrön, hallon och kokos! MUMS!

Samtidigt kollar jag självklart på mitt DR PHIL as always!

På schemat idag står det att springa iväg och köra ett magpass!

Puss & kram sålänge!

2 bananer per dag - Detta händer i kroppen!

Älskar själv att läsa fakta om olika saker så tänkte dra upp hälsofördelarna med banan! Jag lägger även in en video om hur man kan använda banan i vardagen!

1. Mot depression.

Studier har visat att de krokiga, gula frukterna kan hjälpa dig att övervinna depressiva syndrom, eftersom bananer innehåller höga halter av aminosyran tryptofan, ett ämne som i kroppen omvandlas till serotonin. Serotonin är ett signalämne som brukar kallas för kroppens glädjehormon. 

2. Skyddar mot högt blodtryck.

Bananer kan hjälpa att motverka högt blodtryck skydda dig mot stroke och hjärtinfarkt. Bananer innehåller lite natrium, men är mycket rik på kalium, vilket skyddar hjärtat och har en kärlutvidgande effekt. Bananer innehåller heller inget salt och det är en viktig viktig faktor för att sänka blodtrycket.

3. Motverkar astma.

Barn mår bra av att äta bananer, men de innehåller inte bara viktiga vitaminer. En studie gjord vid Imperial College of London visade att barn som åt en banan om dagen löpte 34 procent mindre risk att drabbas av astma.

4. Bra för blodet.

Bananer är en perfekt komplement till dig som har järn- och blodbrist. Din kropp behöver järn för att producera röda blodkroppar och hemoglobin. Ät bananer så stimulerar du blodtillförseln i din kropp.

5. Lindrar PMS-symptom.

Bananer innehåller höga nivåer vitamin B6 och det tror en del forskare kan lindra klassiska PMS-symptom som till exempel humörsvängningar. Även järn, vilket det finns i bananer, har visat sig ha en positiv effekt mot PMS-symptom..

6. Bra för magen.

Enligt en studie baserad på sjuka barn i Bangladesh, kan bananer kan hjälpa mot förstoppning och diarré. Det höga fiberinnehållet i bananer bidrar till att förbättra tarmrörelserna och vid diarré kan bananer hjälpa till att återställa elektrolytnivåerna, särskilt av kalium.

7. Ger energikick.

Idrottsmän och idrottskvinnor brukar ofta äta banan för att fylla på energinivåerna. Kanske inte så konstigt, för frukten innehåller tre naturliga sockerarter – sackaros, fruktos och glukos i kombination med fiber. En banan ger en omedelbar, varaktig och betydande ökning av energi. Forskning har visat att 2 bananer ge tillräckligt med energi för en ansträngade träning i 90 minuter. 

8. Ökar hjärnkapaciteten.

Hjärnan har sina behov för att fungera. Bland annat behöver den glukos och kalium som bränsle. Färsk frukt är rikt på kalium och glukos. Dessutom ger en medelstor banan dig 37 mg magnesium, en mineral som hjälper hjälper hjärnan att hålla sig i trim.

9.Motverkar stress.

Ingen gillar väl att vara stressad? B-vitaminer har fundamental betydelse för din förmåga att motstå stress. Här kommer bananer in i bilden igen, för den där gula böjda saken är nämligen rik på just B-vitaminn. 

 

PS, BANAN ÄR ÄVEN BRA FÖR :

Baksmälla

 

 

 

 

 

Bananer är ett utmärkt botemedel mot baksmälla. Anledningen är fruktens förmåga att lugna magen.

Sår

 

 

 

 

Den mjuka och flexibla strukturen som en banan har gör det skonsammare för magen, och fungerar därmed riktigt bra mot magsår. Bananer neutraliserar syranivån i kroppen och minskar irritationen i magen genom att skapa ett tunt skyddande lager i magen.

Ätstörningshjärna & hälsosam livsstil

Nu är jag lite stolt över mig själv... la ut en bild på instagram där man ser min ickeplatta mage. Där man inte ser några ABS för att jag är smal. Där man inte ser benen på bröstkorgen eller några revben. Jag la ut bilden och kände mig hyfsat nöjd! Vilket för mig, tagit 9 år att kunna göra. Min ätstörning började när jag var 10 år och höll i sig i olika former tills jag var 16. Jag gick honom aneroxia, bulimi , ortorexi och hade då ätstörning utan "inriktning". Hade alla som omväxlade varandra i 6 år och som minst vägde jag 41 kg ( idag väger jag 60 ).
Min hjärna vill inte riktigt acceptera min kropp alla gånger och kosten får jag fortfarande ångest över ibland. Men det går framåt. Jag kan äta med andra, våga säga att jag är hungrig och svälter i mig själv, övertränat inte och kan leva en normal vardag med min kost.
Jag är alltid lika imponerad varje gång jag ser någon besegra sina demoner i huvudet och ätstörning om något är demoner i huvudet.
Idag räknar jag kcal för att se till att jag äter tillräckligt för vill bygga en stark kropp som orkar. Inte bara passa ett ideal. Det tog nästan 10 år men det går framåt varje dag! Är faktiskt stolt över mig själv 💪🏼

Vid frågor är det bara maila eller kommentera på! Puss och kram!

 

 

New in + bra rumpövningar

Hallå på er gott folk! 

Har varit iväg en hel del timmar nu, hunnit shoppa nya skor ( TACK MAMMA ), tränat och handlat massa god mat till nya spännande recept! 

Tänkte att vi börjar med skorna!

Dessa godingar är köpta på skokällarn men ni kan hitta liknande HÄR

 

Träningen gick också bra! Körde benpass idag! Så tänkte lägga upp mina favoriter för att aktivera rumpan lite mer! Bilderna är från google då jag gammat ensam och ej har fotograf haha!

Benpress är skitnice tycker jag! Kör 50kg x 15 x3

Squats med vikt 30kg x15 x3

Höftlyft 30kg x15 x4

Backkicks  20kg x15 x3

Nu ska jag duscha, ha hårinapackning, äta och se vad kvällen har att erbjuda! Puss och kram!