Sussi Tasinazzo

Mina bästa tips mot sockerberoende

Socker,socker och ännu mer socker... Det är ju så gott eller hur? I KNOW!

Jag VAR sockerberoende as fuck. Fick jag inte socker blev jag tjurig, trött och mådde inte alls bra. Var inte sugen på något annat och kunde äta kakor till frukost. Lite skillnad från nu. 

Det är verkligen inte lätt att sluta, det är skit jobbigt och kakor är ju så sjukt frestande eller hur?

MEN

Tänkte ge mina bästa tips för hur du slutar och tar bort ditt beroende. 

1. SLÄNG

Släng allt godis du har, allt sött och allt som kan locka. Det är lättare att undvika det du inte ser framför ögonen. Har du inget hemma känns det väldigt jobbigt att behöva ta bilen och gå in i en affär för att köpa allt, eller hur?

2. HITTA ALTERNATIV

Jag älskar fortfarande det söta smaken, men väljer bättre alternativ. Gör glass och kakor som är nyttiga, men ändå får ditt sötsug att ge med sig. Använd dig utav honung ( mycket kcal men DET ÄR NYTTIGT ), stevia eller annan sötning. Annan sötning är oftast sötare än socker vilket gör att du inte behöver samma mängd och kan spara in kcal!

3. DISTRAHERA DIG

Varje gång jag får ett extremt sötsug brukar jag gå en promenad eller göra något som får mig tappa fokus. Testa att äta en frukt med lite honung och har du fortfarande begär, stå ut. Drick massa vatten, det går över!

4. VAR BEREDD PÅ ÅTERFALL

Det är OKEJ att falla tillbaka nån gång, bara du har kontrollen över dig själv och kan sluta. T.ex. brukar jag äta något sött på söndagar, för då är veckan slut och man kan ta nya tag på måndag! En dag där du unnar dig vad du vill kommer få allt att kännas lättare!

5. LÄS PÅ

När jag började läsa på mer om socker blev jag nästan lite äcklad. Viljan att sluta blir starkare, plus, att efter 1 vecka kommer du känna dig mycket piggare och bli inte förvånad om något kg eller två trillat av!

6. FÖRSTA TIDEN ÄR SKITJOBBIG

Första veckan höll jag på och bli tokig. På riktigt. Villa ha allt med snabba kolhydrater. Men kämpa igenom första veckan och du kommer klara det galant efter det!

7. TRAPPA NER

Man kan välja själv hur man vill göra. Men jag valde att minska ner det med att bara äta en söt sak per dag första 3 dagarna, sen minskade jag det till varannan dag i en vecka och sedan 1 - 2 gånger i veckan. Det är lättare för många och då kan du även passa på att experimentera med andra råvaror hemma!

 

Detta är mina tips, det kanske inte funkar för alla, men det funkade för mig och då var jag en riktig sockerråtta haha!

Två favoriter från idag! Blåbär med havremjölk och havregrynsgröt med äpplen stekta i kanel och honung samt lite jordnötssmör på toppen!

Passar super som mellis och frukost!

Kommentarer

Laddar kommentarer...
Visa alla kommentarer
Formuläret laddas